Tuesday, July 12, 2011

AN INCOMPLETE ME 我並不完美


It is so common that numerous artists tend to publish their books during the annual book fair. With texts which share some trivial matters in their daily lives and a few photos of their pretty faces, their books easily become bestsellers and win the applause of general public. Rene Liu is exceptional, though. She wrote in her new book “Incomplete Me” that “Obviously I am not a writer… I write only to reflect and confront with my real self.” Dare to admit her personal limitations through writing, Liu sets up a great example for celebrities whose books are simply meaningless.

每年書展,總有好些藝人出版著作,只消隨便寫點跟寵物相處的奇趣軼事,再配幾張有自己肖像的照片,就能輕易贏得銷量和掌聲。劉若英肯定是例外,她在新書《我的不完美》如此寫道:「我顯然不是作家……我會因為想誠實面對自己而寫。」用寫作過程反省自身的她,在字裡行間坦承自己的不完美一面。坐在人來人往的月台長椅上,我緩緩閱讀劉若英的細膩文字,動人真摰的故事害我差點忍不住掉淚。也許,這就是屬於溫婉女生的獨有力量,也是書展那些所謂才女作家永遠無法企及的。

No comments:

Post a Comment